tisdag 23 augusti 2011

Lydnad två dagar i rad

Ojojoj, inte likt mig att träna två dagar i rad...

Idag blev det:

Externbelöningar för att kunna köra inkallning med ställande: Använde kattmat i godisskål och förökte få till ett bra "varsågod". Det gick lite segt i början, Ella vill ju gärna gå fint vid sidan och det är svårt att få henne lite "olydigare" och vilja springa till skålen men efter lite trigg så gick det. Efter ett par rena "varsågod" var som helst på plan så ställde jag upp inkallnings-likt. Första gången fick hon mat hos mig fast skålen stod bakom och sedan varsågod mitt på sträckan. Det är VÄLDIGT svårt att få fart på kort sträcka. Jag tror på den här metoden men den tar ju ett tag, det är en del slitjobb med den. Hon fick också jaga Tove som sprang runt med matskålen vilket skapade lite bättre drag.

Rutan: Gjorde ett par skick med tass-target där hon missade targeten först och ställde sig framför men gick sedan rätt. Lite senare, när hon fått bli tokig genom att titta på Glimma som sprungit till matskål körde jag 2 skick med tass-target och externbelöning. Jag får ju en helt annan attityd då som är toppen! Först försökte hon tjuva matskålen direkt men rättade till, yipee!

Fritt följ: Gjorde några starter som kändes ok även om jag är väldigt sne, ihhhh. Har väl tränat för mycket själv och sneglat på Ella...Dock fick jag skumma sättanden där hon tar nåt steg bakåt innan hon sätter sig, liksom för att hamna i rätt position. Det borde ju betyda att hon är för långt fram i själva gåendet. Klämde till med ett sitt ett par gånger och då blir det bra.

Nästa pass: Fler rutor och mer externbelöningar. Måste kolla status på fjärren också.

1 kommentar:

  1. Kul att du är på G! Det är vi också, men med stadgeträning. Träffade en instruktör igår som gav mig en mängd handfasta råd hur jag ska få ner Nelly i "rätt sinnesstämning" Ska testa lite av det på klubben ikväll. Hoppas du är där så jag får se hur långt ni kommit :)

    SvaraRadera